Laatste reisverhaal Ko Kood, paradijselijk ! Nu weer thuis

16 december 2018 - Krachio, Thailand

Onze laatste week op Ko Kood was in een woord Geweldig......
Zo klaar met blog schrijven.....
Maar ik moet jullie vertellen over dit eiland. En het liefst tegen niemand vertellen. Anders kon het daar wel eens heeeel druk worden.
Ko Kood,ook wel Ko Kut genoemd, (die benaming klinkt ons wat raar in de oren).
Het mooiste eiland van Thailand ?? Nu voor ons wel.
Ligging: een uur varen ten zuiden van Ko Chang. Op een steenworp afstand van Cambodja.
De oppervlakte is 23 km bij 9 km. Er wonen 1800 mensen, Weinig verkeer. De wegen worden bereden door scooters en pick up taxi's. De wegen zijn goed en lopen dwars door het oerwoud. ( met je scooter door het oerwoud)
Nadat we neer gestreken waren in ons resort aan zee, hebben we meteen een scooter gehuurd. Das de beste manier om het eiland met zijn vele mooie stranden te verkennen. Tja je bent snel van noord naar zuid. We hebben daar in twee resorts gelogeerd . Een aan zee en de ander in de Jungle.
Deze week hebben we genoten !! Het zee water 33 graden, kraakhelder, witte stranden. Kijk maar naar de foto's dan zeg ik niets meer

IMG_2097   IMG_2102   IMG_2109   IMG_2123   IMG_2128   IMG_2126

We hebben die dagen een aantal keren met onze Duitse " vriend " Andre opgetrokken. Die kenden we nog van de snorkeltrip op Ko Chang. Je komt elkaar nogal makkelijk tegen op het eiland. De tijd is omgevlogen. Wat doe je de hele dag? Nou scooter rijden (das heerlijk met de hitte daar), in zee poedelen, klein vissers dorp bekijken, Heerlijk eten, ook hier weer kookcursus gedaan. De kookcursus bracht niet veel nieuws. Het was erg gezellig met onze Duitse Andre, een jongen uit Litouwen en een gast uit Slovenië. Onze lerares kookte en wij keken toe. Was lekker makkelijk maar het voegde niets toe op de cursus in Chiang Mai.
Vooral de avonden met de mooie zonsondergangen waren geweldig. Onder het genot van een Mai Tai, en een Gin Tonic was het goed toeven.

IMG_2160   IMG_2159   IMG_2156   IMG_2151   IMG_2146    IMG_2138   IMG_2134

Bij ons tweede resort in de Jungle ontmoette we barman Thomas uit Cambodja. Hij werkte als gastarbeider en na een paar avonden met hem en de andere medewerkers van het resort gepraat te hebben, ben je erg blij dat je wieg in Nederland gestaan heeft !! Wat een trieste verhalen over de uitzichtloze situatie's  van een aantal medewerkers. Lief, vriendelijk en gastvrij waren ze allemaal en ze hebben ons een paar hele mooie dagen gegeven. Kom je ooit daar ga naar de  "Jungle resort"

IMG_2174   IMG_2186   IMG_2182   IMG_2178   IMG_2176     IMG_2170

Op Ko Kood hebben we in de ochtenden gewerkt voor Loopend Vuurtje. Want we realiseerden ons ook dat we na thuiskomst in Spanje nog maar drie weken te gaan hebben voor we weer af reizen naar de Algarve. Daar gaan we 2 maanden aan het werk. Overwinteraars die we een mooie tijd willen bezorgen in de Nederlandse winter.

IMG_2194   IMG_2238   IMG_2224   IMG_2218   IMG_2216   IMG_2209

De laatste avond op Ko Kood hebben we met Andre gegeten in een klein huiskamer restaurantje. Die avond werden we tijdens het eten overvallen door een tropische regenbui. Wij waren op loopafstand van de Jungle resort maar onze Andre moest nog 20 minuten met de scooter. We hebben bij ons resort nog een laatste drankje gedronken en hartelijk afscheid genomen van Andre. Die in de stromende regen naar zijn hotel moest.
Weer zo'n ontmoeting die je niet gauw vergeet. We zijn die avond tevreden in slaap gevallen met de gedachten morgen nemen we afscheid van het eiland en de mensen.

Ik droomde die nacht over hagelwitte stranden met warm zeewater, waar ik niet van weg te slaan was. Ook was ik in mijn droom alweer naar huis aan het gaan. 6 weken op pad was genoeg. We waren klaar met onze reis !

IMG_2194   IMG_2268   IMG_2256   IMG_2248   IMG_2271   IMG_2247

De volgende dag was onze transfer perfect geregeld en voor we het wisten liepen we alweer de pier in Ko Chang op. Met onze neus richting Bangkok.
Na drie nachten op Ko Chang stonden we na een perfect transfer weer in Bangkok. De stad overviel ons. De laatste inkopen hebben we gedaan en en de laatste avond hebben we Dik en Hermien weer ontmoet en na een gezellig etentje en nog 1 nachtje slapen hebben we voor de laatste keer onze rugzak ingepakt en zijn we naar de luchthaven gegaan.
Bangkok- Amsterdam en Amsterdam- Alicante.
PS wat ik ook wil vermelden ia dat we in Bangkok, in de drukke uitgaansstraat onze portemonnee op het terras hadden laten liggen. En toen we na 1,5 uur er achter kwamen, zijn we terug gegaan en.... iemand had hem gevonden en gemeld aan de ober. Ook nu weer werden we geconfronteerd met eerlijke en lieve mensen !
De tranen stonden in mijn ogen van blijdschap. Onze harde wereld heeft ook zeker een zachte kant.

IMG_2336   IMG_2319   IMG_2331

Nu " Thuis"
Een ervaring rijker. Wat is de wereld mooi en wat moeten we er heel goed voor gaan zorgen dat hij mooi blijft. We kwamen zoveel afval tegen op de zee. Wat zou het goed zijn als generatie na ons ook kunnen genieten van al het moois wat deze aarde ons te bieden heeft.Daar moeten nog heel wat stappen voor gezet worden.

Wat heeft de reis ons gegeven ?
Naast het plezier en alle mooie ontmoetingen, dank ik mijn Anne-Marie. Ze is naast mijn partner ook een super fijne reismaatje. We zijn weer dichter naar elkaar toegegroeid.
De reis heeft me ook rust gegeven na de hectische perioden van afgelopen jaar.
Wat hebben we mooie dingen gezien en het meest wat ons heeft geraakt waren de ontmoetingen en gesprekken met allerlei mensen.
Het heerlijke "niets" doen. Dat moet je ook maar kunnen, En... Ja ik kan het ook steeds beter.
We hadden ruimschoots de tijd om over de toekomt na te denken. Ons nieuwe huis wat nu gebouwd wordt, het minder gaan werken, het huis in Spanje wat we op gaan geven. Inspiratie opgedaan voor ons werk Loopend Vuurtje.
2020 Jan en Febr zetten we een mooie overwinterreis Thailand in ons programma.
Uitgebalanceerd, met leuke, mooie onderkomens met tijd om te genieten van al het moois daar in Thailand.

Dank voor jullie belangstelling! Hopelijk hebben we jullie kunnen inspireren om ook eens een verre reis te maken of om te blijven reizen. Het maakt je rijker en opener.

Dank aan Anne-Marie mijn liefste reismaatje, Adri die weer voor ons klaar stond om Loopend Vuurtje draaiend te houden. Linda die een stapje harder liep voor LV.
En alle lieve appjes.

Excuus voor de schrijffouten die er soms ? vaak inzitten.
Ben dislecties. Ik troost me maar met de gedachten dat dyslectische mensen een creatieve geest hebben. Ik schrijf heel graag.... maar ja die taalfouten !

"Als je me ken, weet je wie ik ben"

Ik voel en ben een rijk en tevreden mens. ( je bent het pas als je het voelt)

1. Linda:
    16 december 2018
    Heerlijk laatste verhaal van je reisblog!
  2. Dick:
    16 december 2018
    Mooi verhaal weer hoor en zeer inspirerend! Ik zou er zo heen willen. Geniet nog na en probeer de rust nog even vast te houden.
  3. Vera:
    16 december 2018
    Mooi verhaal weer! Geniet nog even van de Spaanse zon, ik doe dat vanaf woensdag een paar dagen maar ga er ook olijven plukken en werken. Geen straf! En het vooruitzicht om weer drie weken naar Thailand en Laos te gaan in maart is ook heerlijk. Al die lieve mensen daar inderdaad. Misschien kom ik nog wel eens een reis doen bij jullie ze zien er leuk uit. Groetjes.
  4. Math en rinie uit panninge:
    16 december 2018
    Nou fijn om te horen dat jullie weer thuis zijn wat een geweldige reis zeg en dat jullie zo genoten hebben doet ons goed groetjes liefs vanuit panningen
  5. Armella:
    16 december 2018
    Fijn dat we mee hebben mogen genieten van jullie ervaringen, foto’s en prachtige verhalen! Bedankt en geniet samen lekker verder in ‘ ‘n rustig tempo’ 😉
  6. Henri Rutten:
    17 december 2018
    Prachtige blog, en wat een mooie foto's. Tot gauw in de Algarve.
    Henri & Marloes
  7. Bert Wijnen:
    17 december 2018
    Vandaag ben je jarig. Nogmaals proficiat. Ik heb je verslagen met interesse gelezen en soms iets van onze vroegere reis naar Thailand herkend. Prachtig en welkom "thuis"waar dat dan ook kan zijn. Ik lees dat jullie een nieuw huis bouwen....Is dat in Spanje? Groetjes, ook van Hennie.
  8. Marjon:
    18 december 2018