Dag Luang Prabang, We gaan "tobben" in Vang Vieng

24 november 2018 - Krachio, Thailand

De laatste avond in Luang Prabang was het borrelen en eten op een toproof terras, met twee dames die we onderweg hebben ontmoet. Weer gezellig met mooie verhalen.

IMG_1772      IMG_1773IMG_1778      IMG_1779    IMG_1780

Ons onderkomen, aan het meer van Nam Ngumimages

Volgende dag was het weer verplaatsten.
Verplaatsen, is altijd wel een dingetje. Dus maar weer een taxi geregeld.
Het was slechts 160 km naar Vang Vieng.
Daar doe je hier 5,5 uur over. De weg was zo slecht dat je gem 30 km per uur kunt rijden. Lang Prabang en Vienitiane zijn de twee grootste steden van Laos.
Er is maar 1 verbindingsweg en die is kapot gereden door vrachtwagens en er is geen geld het te repareren. Je komt gebroken aan door het gehobbel en het stof dat door de kieren van de auto naar binnen komt. Het uitzicht onderweg fenomenaal !
Maar het vooruitzicht om 3 volle dagen te moeten  "niets doen" maakt ons gelukkig ( denken we) We hadden ons duurste en meest comfortabele hotel van de hele reis op deze plek, 26 km ten zuiden van Vang Vieng. En luxe was het ! Het bed was zacht, dat was op de andere plaatsten niet. We konden dit wel heel erg warderen.

images   IMG_1801    IMG_1794   IMG_1793    IMG_1792    IMG_1790    IMG_1789    IMG_1787    IMG_1785    IMG_1783

Vang Vieng staat bekend als het ruige backpackers paradijs van Azie. Je kunt er nl. TUBBEN. Dat is op een band de rivier af raften en onderweg kun je alcohol en drugs nuttige. Daar staat Vang Vieng om bekend. Gelukkig is dit door een fors aantal dodelijke ongevallen rigoreus aan "banden" gelegd.
Wij gaan niet Tubben maar... lekker niets doen. Het is zo raar maar wij weten niet hoe dat moet. Nou ik kan je verzekeren dat leer je hier wel. Er is niet veel te doen dan liggen, zitten, varen, bubbelbad, eten, drinken en met de iPad spelen. We spelen scrabble en hebben mooie gesprekken met elkaar.

Wat ons opvalt is dat de mensen toch wel wat anders zijn dan in Thailand. Vriendelijker en oprecht.
Dit volk heeft het te voortduren gehad want tijdens de Vietnam oorlog, lieten de Amerikanen hun overtollige bommen hier vallen. Ook om er voor te zorgen dat de Vietnamezen niet naar Laos zouden vluchten. Laos was niet in oorlog.

De VS dropten op Laos meer bommen dan op alle landen samen in WOII. En dan te zeggen dat Laos officieel eigenlijk geen deel uitmaakte van het conflict.

Op dag drie zijn we  even naar Vang Vieng gereden met een taxi ( 26 km 45 min heen en 45 min terug. Hebben daar wat rond gewandeld. Leuk plaatsje met veel eettentjes en een mooie omgeving. Het nodigt uit tot mooie wandelingen.

IMG_1848    IMG_1846    IMG_1845    IMG_1844    IMG_1841    IMG_1839    IMG_1838    IMG_1837    IMG_1835    IMG_1832

We blijven ons verbazen over de weg. Er wordt momenteel wel gewerkt aan een spoorwegnet ( Laos kent geen treinverkeer)  Ik zou zeggen eerst de wegen.
Laos is echt nog wel een derde wereld land.

Trouwens, Toen we hier aankwamen kregen we vouchers voor: cocktails, varen met een Jetski varen met een paddelboot of waterfiets. We hadden er "geen tijd" voor. Te actief ! We kregen ipv het varen een massage aangeboden, nou dat sla je niet af.
Het bubbelbad hebben we ook goed benut.

We kijken er naar uit om hier weer weg te gaan. Morgen hobbelen we met een gedeelde taxi naar Vientiane ( de hoofdstad van Laos)

Van " tobben"  is niets gekomen hier. We hebben lekker rustig aan gedaan, en vooral veel geslapen. Onze reis lijkt eindeloos omdat we zoveel verschillende indrukken op doen. Voor nu is de rode draad van deze reis wel de leuke mensen die we onderweg ontmoet hebben. We zijn alle twee hele erge mensen mensen De ontmoetingen. Daar genieten we erg van. Maar ook de enorme hoeveelheid tijd die we samen hebben.

We zijn inmiddels over de helft van onze reistijd. Nog een paar dagen en we zitten weer in Thailand.

1. Adri Witteveen:
    24 november 2018
    Vientiane zal weer veel drukker zijn, maar jullie zijn nu uitgerust.
    Goede reis morgen over de "highway"!