Van Vientiane naar Paradijselijk Ko Chang

4 december 2018 - Krachio, Thailand

Deze keer super veel geluk met onze verplaatsing over de " highway" van Vang Vieng naar Vientiane. We werden met twee met camera mensen uit New York vervoerd in een VIP bus naar de " prachtige" hoofdstad van Laos. En dit alles geregeld door ons hotel en Ja Ja voor totaal 10 euro (4 uur duurende rit ).
Vooraf hadden we al bedacht dat 4 nachten wellicht te lang is om in Ventiane  te verblijven. Nou dat bleek ook wel. Twee nachten was meer dan genoeg. In Vientiane is eigenlijk niets te zien. Na een dag door de stad sjouwen zijn we vroeg gaan slapen want de wekker stond op 4,00 uur !
We werden blij wakker want we gaan weer terug naar Thailand. Ons vervoer die dag:
taxi luchthaven, vlucht naar Bangkok, overstappen vlucht naar Trat, taxi naar de boot, boottocht van 40 minuten, taxi van 30 min naar het Hotel en ...dan strijk je neer in een paradijselijke oord, direct aan het strand. Wat een dag !
We verbazen ons erover hoe makkelijk dit alles gaat. Je bent in een poep en scheet van Vientiane naar Ko Chang 1200 km verder. Over land duurt dat twee dagen.
Laos heeft ons uiteindelijk niet kunnen bekoren. We vinden de mensen wel prettiger dan in Thailand, maar op een of andere manier hadden we het daar niet zo. Komt ook wel door het feit dat er veel Franse toeristen daar de zaak " terroriseren" Een te groot woord, maar mijn liefde voor Fransen is niet heel erg groot. Eigenlijk heel erg klein.
We waren wel totaal uitgerust na de dagen aan het meer bij Vang Vieng.
Uiteindelijk hebben we niet met de waterscooter gevaren, te vermoeiend ( ha ha ) en kregen we een massage aangeboden en dat was prima. Na de massage kwamen de Fransen weer even in beeld. We wilden aanschuiven aan het buffet. Er zat een groep luidruchtige Fransen die daar voor een nacht waren neergestreken en zij hadden het buffet geplunderd. Dus weinig te eten voor ons. Nou zijn we deze hele trip niets te kort gekomen dus het was geen drama.
Ook nu konden de Fransen weer eens niets goed doen. (Laat deze frustratie rusten Willems !..Ko Chang )

IMG_1900  IMG_1902IMG_1965  IMG_1960   IMG_1915  IMG_1957   IMG_1944  IMG_1927   IMG_1941  IMG_1938  IMG_1936  IMG_1931
Ko Chang is in een woord geweldig. Prachtige stranden, heerlijk warm zeewater, hippie sfeer, hele leuke horeca, lekker eten en veel prettige toeristen.
We hebben op Ko Chang ook veel nagedacht over onze trip die we willen gaan opnemen in ons reisprogramma van Loopend Vuurtje in de winter van 2020.
Hoe gaat het heten " backpacken voor oldies " ?
We willen in ieder geval een reis maken zoals ik al eerder schetste, met een zeer rustig reisprogramma en waarbij comfort ook  zeker belangrijk is.
Heb me georiënteerd op wat alle touroperators doen: dat is een overvol programma waarbij je overal max. twee nachten verblijft met excursies erin. Die je beslist mee gaat doen omdat je niets wil missen .De volgende dag is het weer vroeg inpakken en wegwezen. Je ziet veel maar beleeft niets omdat zo veel indrukken niet opgeslagen worden.

Wat wij willen is: reizen met rust, aandacht en tijd !
Geen lange verplaatsingen !
Hotels die een perfecte rustige ligging hebben, waarbij je ook je als individuele deelnemer gemakkelijk je eigen weg kunt gaan. De bedden niet te hard, airco is een must. Alles incl. ontbijt. De aanwezigheid van bar/ tuin waar je gezamenlijk wat kunt nuttigen vinden we ook belangrijk. En natuurlijk alles op basis 1 persoons kamer met eigen sanitair !

Ook de activiteiten die we willen aanbieden: Niet te toeristisch. Niet aansluiten bij bestaade excursies. Maar maatwerk. We zullen vaak met onze eigen groep iets aanbieden ism lokale gidsen en vervoer, hier en daar wat wandelingen erin. Afwisseling zee, strand en natuur.( bezoek Nationaal Park) En alles vrijblijvende deelname.
We denken ook aan een kookcursus, bezoek aan een goede olifanten opvang (niet ! erop rijden) Snorkelles bij het zwembad en daarna snorkelen in zee. Dit alles behoort tot de mogelijkheden.
We bemannen het met Nederlandse reisleiding die betrokken is, oog heeft voor het individu en de groep.
Dus overwinteren in de zon in Thailand. Zeker geschikt voor ouderen. Wij hebben het aan den lijve ervaren. Het eten is goed. Ook geen darm problemen of wat dan ook. De Thai leggen hun producten ongekoeld open en bloot ten toon als teken van versheid!
Het is warm in Jan.Febr. Dus het is belangrijk om je ook rustig en relaxt te bewegen door dit land. Men hoeft ook geen lange wandelingen verwachten. Of fietstochten.
Als je "echt" de winter wilt ontvluchten en eens uit je comfort zone wilt... Ga dan met ons mee.
Een reis die je altijd al had willen maken.
Al onze  neven en nichten gaan backpacken en waarom oma/ opa niet ?

IMG_1985  IMG_1988  IMG_1991  IMG_1993  IMG_1994  IMG_1995  IMG_1999  IMG_2004  IMG_2029  IMG_2017  IMG_2007  IMG_1999

Het eiland Ko Chang straalt rust uit. Wij zaten in een rustig hotel, prachtig gelegen aan een strand. We konden zo voor de kamer de zee in lopen. Het zeewater is zo ongelooflijk warm in deze tijd van het jaar.
In de middagen en begin van de avonden hebben we de drukte opgezocht en heerlijk aan het strand gegeten en van de zonsondergang genoten. We lieten ons per taxi ( pick-up busje) vervoeren van en naar de plek waar we heen wilde.
Dat kost slechts een paar euro. Wij vonden het huren van een scooter toch wat te riskant. Het eiland is behoorlijk heuvelachtig. Je kunt als je wilt een trekking maken maar wij vonden het daar te warm voor. Het snorkelen is wel een aanrader.
Wij blijven ons ook steeds verbazen over het heerlijke eten dat verveelt nooit.

Ko Chang is geweldig. Na 5 nachten zijn we per boot vetrokken naar het eiland Ko Kood ( ook Ko Kut genoemd) Dat is op 3 uur varen. Het transport is ook allemaal super geregeld hier. Kost weinig en je wordt vanaf je hotel opgehaald en naar de boot gebracht en vanaf de boot staat er weer vervoer klaar en dat brengt je weer naar het hotel. (en dat alles voor 20 euro)

IMG_2064OIMG_2062  IMG_2060  IMG_2057  IMG_2050  IMG_2046

Op dit moment genieten we van ons verblijf op ko Kood.
De foto's hebben geen uitleg nodig...  (zie de schipper met zijn prachtige riem! Deze mooie man hebben we een dag later nog eens ontmoet. Hij begroette ons met een hartelijke omhelzing)
We hebben een scooter gehuurd dat gaat hier perfect. Het eiland kent bijna geen auto verkeer.
Ook hier weer een leuke backpacker uit Munchen ontmoet. Daar trekken we wat mee op. Gezellig ! De hele reis heb je veel aanspraak met mensen van over de hele wereld. De voertaal engels. (sorry Fransozen)

IMG_2117  IMG_2113  IMG_2112  IMG_2109  IMG_2108  IMG_2107  IMG_2093  IMG_2092  IMG_2087  IMG_2080

We zijn op dit moment bijna aan onze laatste week begonnen. Wat gaat dat snel. Als je de tijd hebt is 6 weken wel een aanrader.
We blijven hier op Ko Kood nog zeker 4 dagen hangen.
Ons hoofd is toch ook alweer een beetje bij het overwinteren in de Algarve waar we begin Januari voor 2 maanden heen gaan. Ook de afspraken rond de bouw van ons nieuwe huis heeft onze aandacht nodig. Maar allemaal dingen die we leuk vinden.

Het werk voor Loopend Vuurtje kunnen we in de ochtend uren van 7 tot 10 uur goed behappen.
 Onze speciale dank gaat uit naar Adri en Linda die het Vuur brandend houden. De boekingen gaan uitstekend. We hopen dat we dit jaar het meest aantal boekingen gaan hebben sinds ons bestaan (17 jaar inmiddels)

Voor nu groeten.

1. Vera:
    4 december 2018
    Wat een leuk verslag weer, Marjon en Annemarie. Ik ga eind februari weer terug voor drie weken, miste Thailand en Laos al toen ik weer in het vliegtuig zat. Wat betreft niet erg toeristische zaken heb ik denk ik wel wat connecties die jullie nog wat tips zouden kunnen geven. En ik abonneer me graag op dit reisblog!
  2. Irene Kapinga:
    4 december 2018
    Wat een prachtige ervaring! Het lijkt wel vakantie. Jullie foto’s smaken naar meer.
    Groet,
    Irene
  3. Marjon:
    alle tips welkom !
  4. Marian Saarloos:
    4 december 2018
    Dat ziet er goed uit! Mooi plan van jullie! Een paar jaar geleden was ik in Thailand en waren er leuke kookcursussen in Chiang Mai. Vaak willen de eilandbewoners ook wel meedenken over cursussen. Zo hebben mijn dochter en ik daar leren masseren. De eilanden zijn heerlijk, veel plezier! Hoor graag van jullie.
  5. Helena Erwich:
    7 december 2018
    Wat een geweldige reis ! Een rondreis door het Paradijs, met warme zandstranden en een heldere zee. Vandaag regende het hier de hele dag, m'n paraplu was kapot en Albert Hein ver weg. Veel plezier op het laatste stuk !