Chiang Mai Wassen, knuffelen en Koken

16 november 2018 - Krachio, Thailand

F6C0317A-99E0-4E81-A9C0-32E277BD79E718509C14-C625-4E08-8FF7-76F5EF4956E2F8ED51CC-7762-423F-BE2B-F60C525098296155AA76-1008-4268-94D9-D853F3B36958041FFC9C-7B78-44B0-9402-0D119778177527636382-D9FA-4D17-9706-BA6F0D97B52F6128D763-9A01-4678-A885-9C74ABDBFB2852477091-BD9E-448A-81EA-944CABCA21B3F650009A-E5DB-4849-B6BA-35D347854CAEMet de trein naar Chiang Mai.
Na een nachtje in de eerste class coupe geslapen te hebben kwamen we vroeg aan in Chiang Mai. Nou ja… geslapen is een groot woord.
Je ligt, maar door de herrie en het harde bed komt er van slapen niet veel.

Ga je ooit deze kant op, ga met de dagtrein ! Dan zie je tenminste iets. Het laatste stuk van de 13 uur durende trip schijnt mooi te zijn. Nou wij hebben niets gezien. We moesten 5 uur wachten voor we op onze kamer konden. Dus dat nachttrein gebeuren is geen aanrader. We waren gebroken na een nacht slecht slapen en vervolgens uren wachten terwijl je even wil gaan liggen. Op zo’n reis besef je dat je geen 36 meer bent maar 63. Het zitten in de trein is wel comfortabel. Dus de Dagtrein !

We hadden ons programma voor Chaing Mai zo’n beetje in ons hoofd.
Voorgenomen wat tijd voor elkaar te nemen en ons wat minder met andere mensen te bemoeien. Zou dat ons lukken ??
Want de missie van deze reis is: onthaasten, rustig an doen, tijd voor elkaar en tijd voor jezelf.

Dag 1: We zijn Olifanten gaan wassen en een stukje wandelen tussen deze reuzen. Tje …wat zijn die beesten groot.
Het opvangcentrum waar we waren hadden 6 olifanten (die ze gekocht hadden)  bevrijd uit een omgeving waar ze slecht behandeld werden.
Het was super leuk om zo dicht bij deze slimme beesten te kunnen komen. We wilden er absoluut niet op rijden !
Dus je kon ze voeren, knuffelen en wassen. Wat wij gedeeltelijk gedaan hebben.

We zijn ook op zoek gegaan naar een snoertje om je IPhone op de tv aan te sluiten. En dat hebben we gevonden. Dus die avond met een glaasje wijn op bed naar Nederlandse TV ,uitzending gemist, gekeken. Want Klem, de boeren, dates en andere kwats ontspand ons. Ha ha

Dag 2: De kookcursus. Het Thaise eten is ZO lekker. Daar wilden we meer van weten. We hadden een volle dag geboekt. En dat was ook zo leuk. 7 gerechten hebben we gemaakt. Loempia’s, soep, salade, voorgerecht, curries, toetje en alles zo lekker. Super vers.
We kregen het kookboekje mee en in ons nieuwe huis moet er gewokt kunnen worden en dat kan alleen op gas !
We eten buiten de deur heel vaak Aziatisch. Dat vinden we allebei het aller lekkerste.
Of we nou in Amsterdam, Javea, Albufeira of waar dan ook zijn. We kijken eerst ,waar kun je hier Aziatisch eten.
De voorliefde voor dit soort eten zit in mijn jeugd. Mijn ouders hebben vroeger gerepatrieerden uit Azië opgevangen en mijn moeder heeft wat leren koken op hun manier. We aten op jonge leeftijd al veel bami, paprika, taugé, ketjap enz. De bami van Truuske Willems was wereld beroemd in Oss. Dat werd gekookt in het Peperstraatje in Oss. Is nu de eetstraat van Oss geworden… En terecht !
Anne-Marie kwam als klein kind altijd op bezoek bij een oude dame, die jaren in Indonesië had gewoond. Haar voorliefde voor dit soort eten is daar geboren.

Nu ik het over Oss heb. Je gelooft het niet maar zitten we die avond EVEN wat te drinken op een terrasje komen er twee jonge mensen bij ons zitten en… ja ja je raad het al uit Oss. (Oude Molenstraat, waar wij woonden) Dus weer lekker onderdompelen in deze leuke ontmoeting. Twee avonden hebben we zitten buurten. Hartelijk afscheid genomen van deze sympathieke mensen. (Dank aan hun. Vince en Sui, tot ergens in maart)

Dag 3. De voormiddag gewerkt voor Loopend Vuurtje. Dat doen we het liefst bij Starbucks. (lekker koel, goede koffie en overal stopcontacten) De rest van de dag wat rondgehangen en pasfoto’s laten maken voor het visum Laos.

We hebben ons die dag wat ingelezen over Laos (Anne-Marie) We kijken uit naar Laos. Morgen zitten we op de boot, die ons over de Mekong in twee dagen naar Luang Prabang brengt. We overnachten  in Pakbeng. Onderweg wat uitstapjes.
We hebben voor de luxere boot gekozen. Daar zitten maar 40 mensen op ipv 250.Je zit dan op redelijk comfortabele stoelen.

Laos we are coming.
Anne-Marie is vandaag wat ziekelijk, grieperig en rust uit in het hotel wat erg goed is. Mooiste uitzicht en beste bed tot nu toe. Goede planning schat.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. R en r:
    16 november 2018
    Hoi dat begint er op te lijken!
    Gr rien
  2. Herman en Petra:
    16 november 2018
    Jullie maken wat mee daar!!!
    Wel een beetje rusten af en toe he..
    Liefs van ons.😘
  3. Helmi Savelkoul:
    Hoi lady`s,
    Die recepten lijken mij wel wat. Veel plezier nog en beterschap voor Anne marie.
    Groetjes,
    Rik en Helmi
  4. Henri Rutten:
    16 november 2018
    Mooi verslag! Beterschap Anne.
    Groeten,
    Henri&Marloes
  5. Sui en Vince:
    17 november 2018
    Was zekwr heeel gezellig!! Fijne reis nog! En tot in maart, de Wok staat klaar dan ;-) Xx Sui & Vince
  6. Armella:
    17 november 2018
    Hoezo kan wokken alleen op gas??....😮😂😉
  7. Adri Witteveen:
    18 november 2018
    Ik ben benieuwd wat jullie van Laos vinden. Ooit heb ik ook die tocht gemaakt, in kleine bootjes. Was niet gepland, want de rit per truck naar het noorden van Laos strandde destijds in de modder. Met kerst overnacht in Pakbeng, tprimitief en weinig eten.
    Hopelijk komen jullie eind van de middag aan in Luang Prabang: mooi licht!
    Veel liefs, Adri
  8. Irene Kapinga:
    19 november 2018
    Mooie foto’s Marjon en Anne-Marie!