Bangkok, Oude en Nieuwe bekenden

10 november 2018 - Racha Thewa, Thailand

Hallo Allemaal, foto's volgen morgen.

Terwijl we, na drie dagen Bangkok in de trein naar Chiang Mai zitten. Denken we terug aan de mooie dagen en de bijzondere  ontmoetingen in deze metropool.

4 dagen geleden vertrokken we vanuit de river Kwai, met onderweg een bezoek aan DE floating markt .
Hiervan wordt gezegd : Dit is de bekendste drijvende markt van Thailand.
Voor ons was het een Flutting markt. Nooit naar toe gaan als je ooit Thailand bezoekt.
We werden nadat we ongeveer 60 euro hadden betaald in een bootje geduwd en rondgevaren door kanaaltjes waar we bijna gedwongen werden iets te kopen aan prullaria.
Was echt vreselijk. Je voelt je gewoon bedonderd.
Gauw vergeten en op naar Bangkok.

Het hotel dat we gekozen hadden lag in de backpackers wijk en dat was een perfecte lokatie. Een wijk met leuke restaurantjes en cafeetjes.
De hotel kamer was minder. We hadden gekozen voor voor het penthouse op de boven verdieping. Alleen al de 12 trappen op, was een feest bij 35 graden. De kamer was niet meer dan een houten hok met een bed erin. Geen plaats voor onze rugzakken en plek om te kont te keren was er ook niet. Maar wel een penthouse.
Maar het aller belangrijkste was., dat de airco aan kon. Dat is echt een must. Je drijft anders je bed uit. Maar om te slapen zijn we niet hier naar toe gekomen.

Het feest Bangkok kan beginnen. Wat hebben we genoten van de dagen in Bangkok.

De stad is overvol met auto's en smog. Overal eettentjes, tempels, taxi's, hotels en guesthouses.
Tussen houten vervallen krotten zijn wolkenkrabbers uit gegrond gegroeid. Op de grote rivier die door Bangkok kronkelt is druk vaarverkeer van kleurrijke boten. Mooi om te zien.

We kregen de dag voordat we in Bangkok aankwamen een berichtje van oude bekenden die ik nog kende van de Oostenrijk tijd bij hotel Alpenrose. Dik en Hermien van der Linden. Ze lieten weten inmiddels al drie jaar in Bangkok te werken en te wonen.

De eerste avond zijn we door hen uitgenodigd om wat samen te eten, drinken en buurten. Vanuit hun appartement op de 30 ste verdieping was het goed toeven. Wat een uitzicht ! Was super gezellig en bij terugkomst rond middernacht,nadat wij de 12 trappen naar boven waren gelopen vielen we moe en voldaan in slaap.

De volgende dag was de dag fietstour geboekt bij Co van Kessel. Dat was in een woord geweldig. We zijn de hele dag op pad geweest door Bangkok en omgeving.  Dat is een belevenis. Op goede fietsen en met perfecte gidsen zie je in een dag veel van Bangkok. We fietsen door smalle steegjes, langs winkels, over markten en zelfs door winkels ! De lunch s'middags was geweldig.

We hebben niet alleen gefietst om afstanden te overbruggen maar ook met de fiets in een truck, in de trein op de boot. Echt een ervaring om nooit te vergeten.

En wat het aller mooiste was dat we 3 leuke jonge Nederlandse  backpackers hebben ontmoet. (Een stel en een "losse" dame) We zijn spontaan na de fietstoer met elkaar gaan eten en drinken. Mooie gesprekken en deze jonge mensen hebben me verbaasd. Wat relaxt, wat een veerkracht en positiviteit.

Het was zo prettig met elkaar dat we direct weer hadden afgesproken voor de volgende dag.

En sterker nog, het stel gaan in 2020 onze overwinterreis Thailand begeleiden. Deze twee jonge reisleiders zijn een absolute aanwinst voor ons team. Spontaan, enthousiast, creatief en bereisd. Ze passen door hun organisatie talent perfect bij onze doelgroep.  Ze gaan deze klus voor ons doen in de tijd dat ze even pauze nemen in hun regulieren banen.We zijn gisteren uit elkaar gegaan met gelukkig in ons achterhoofd dat we nog niet van elkaar af zijn. Tja soms heb je gewoon zo'n klik !  Voor hun geen enkel probleem dat we toch wel zo'n 30 jaar ouder zijn.

Vandaag de laatste dag Bangkok en ook deze dag hebben we een groot deel met Hermien en Dik doorgebracht. We hebben een boot gehuurd en hebben ons door de Klongs van Bangkok laten varen. Geen winkeltjes of uitstapjes alleen varen en kijken.

Hebben samen geluncht en na de lunch en een hartelijk afscheid per taxi naar het grote treinstation van Bangkok.

Nu hangen we in de trein en denk ik ..... Bangkok was te gek.
Heerlijk gegeten, gelachen, mooie verhalen gehoord en fijne mensen ontmoet. Voetmassage laten doen en ook tussendoor nog wat gewerkt want Adri geniet zijn vakantie met Loopend Vuurtje op Cyprus. Trouwens geen tempel gezien. Geeft niets we gaan er nog wel ergens een zien. Daar hoeven we er niet al te veel van te zien.

Op naar Chiang Mai .... Daar arriveren we morgenvroeg.

Ons bed is reeds opgemaakt. Das goed want al met al was het ook vermoeiiend.
We appen nog wat op en neer met " onze kinderen"  maar niet lang meer want we gaan zo slapen.
Wat gaan we in Chiang Mai weer meemaken ? Weer lekker 4 nachten.
Onze Thailand reis in 2020 gaat er ook super relaxt uitzien.
Hou het maar in de gaten want er kunnen maar 12 tot 16 mensen mee.
Voor 30 of 42 dagen.

1. Barbara:
    Ha Marjon,
    wat geweldig om nu mee te lezen! Wij gaan dan weliswaar pas in januari die kant op, maar hebben alleen de vlucht en 5 dagen Bangkok hotel geboekt, dus neem alles wat jullie zeggen en doen met volle teugen in me op. Die fam van der Linden doen die iets in toerisme of zijn dat gewoon kennissen /vrienden van jullie? ook fijn om te horen dat die markt niks was, kunnen we dus overslaan.
    Na Bangkok willen wij ook naar Chiang Mai en Chiang Rai, bridge over the river Kwai, de volgorde zijn we nog niet uit, houden jullie blog goed in de gaten!
    Hoe lang blijven jullie daar trouwens? nog veel plezier en groet vanuit Diepenveen!
  2. Marjon:
    10 november 2018
    Wij hebben nog 4,5 week te gaan. Fam. van der Linden doet niets in het toerisme.
  3. Henk Wijnen:
    10 november 2018
    leuk om jullie te volgen en zelfs op vakantie en het genieten blijven jullie ondernemen. Nog veel plezier
  4. Math en rinie uit panninge:
    10 november 2018
    Van uit Spanje nog een fijne vakantie groetjes math en rinie
  5. René:
    11 november 2018
    Leuke verhalen en herkenbare situaties en foto's ! Geniet er van !
  6. Henri Rutten:
    12 november 2018
    Boffers!! Geniet ervan.
  7. R en r:
    14 november 2018
    Hoi vanuit een ander boei distisch land:
    Altijd wat geluk hebben met het kiezen van het guesthouse
    Booking.com kan handig zijn maar dan zit je er aan vast. Wij zoeken van te voren enkele uit en bekijken dan ter plekke soms nog onderhandelen over de prijs.
    Goed te lezen dat jullie het reuze hebben.chiang mail en Laos kan het nog overtreffen misschien
    Wel af en toe een tempel binnen hoor! Voor een wierookstokje.
    Bangkok heeft de mooiste. Luang Prabang en vientiane ok mooi.
    Ik lees wel nog veel over reis bedenken in 2020. Dat lijkt op werken?
    Iets meer zen in hier en nu
    Advies van zen filosoof uit oss!